Jo 7-vuotiaana minussa syttyi haave. Halusin tulla kirjailijaksi. Vuosien varrella olen enemmän tai vähemmän aktiivisesti kirjoitellut koko ajan uusia ja uusia tekstejä, joita olen lähetellyt kirjankustantajille. Jokaisesta tekstistä on tullut takaisin bumerangiviestejä. Yksikään teksti ei kelvannut kenellekään.
Opin, että saadakseen tekstinsä julkaistavaksi, täytyy olla a) tunnettu henkilö, b) tunnettu henkilö ja c) tunnettu henkilö. Niinpä en enää lähettänyt tekstejäni eteenpäin. Julkaisin ensimmäisen kirjani omakustanteena 2022 ja samainen kirja ilmestyi englanninkielisenä painoksena kahta vuotta myöhemmin. Yllättäen sain toisen kirjani julkaistuksi kaupallisen kustantamon kautta vuonna 2023.
Viime juhannuksena yksi ystäväni pakotti minut lähettämään yhden valmiista teksteistäni heti juhannuspyhien jälkeen eri kustantamoille. Hän sanoi, ettei minulla ole mitään hävittävää, pelkästään voitettavaa. Niinpä lähetin 770-sivuisen romaanitekstin
maanantai-iltana kymmeneen kustantamoon. Jo viikon kuluttua sain yhdestä paikasta pyynnön tulla käymään.
Kahta päivää myöhemmin istuin keskustelemassa kustantamon johtajan kanssa ja päädyimme hyvässä yhteisymmärryksessä, että julkaisemme tekstini romaanitrilogiana. Ensimmäinen osa näki päivänvalon tänä vuonna helmikuun viimeisenä päivänä Helsingin keskustakirjasto Oodissa, missä oli kirjan julkistamistilaisuus.
Trilogian nimi on ”Parempaa väkeä”. Se kertoo keskipohjalaisen perheen tarinaa vuodesta 1933 alkaen 1960-luvun alkuvuosiin saakka, mutta kurkistaa vielä aivan lopussa vuoteen 2002. Kirjan ensimmäinen osa on saanut paljon myönteistä palautetta ja lukuisat sen lukeneet ovat jo kyselleet, koska seuraava osa ilmestyy. No: elokuussahan se, ja kolmas osa ensi vuoden (2027) alussa.
Pauli Löija
